for internal use only

Publicerad 2015-02-27 19:17:41 i Böcker, Karin,

Tror faktiskt att det ligger något i det du säger, att Nelly är den riktiga satmaran. Jag kan ha fel men säger hon inte att hon inte tycker om Catherine? Letade upp det! "I own I did not like her, after her infancy was past; and I vexed he frequently by trying to bring down her arrogance; she never took an aversion to me, though." (sida 67 i vår version.)
 
Men för att tala om något annat!
Igår fick jag för mig att jag hade urinvägsinfektion, vilket är den enda "sjukdomen" jag inbillar mig att jag har. Jag är inte rädd för cancer eller könssjukdomar som alla andra. Får jag en ny leverfläck tänker jag mer "åh spännande! tänk att min kropp kan överraska!" Men varje gång jag är kissnödig utan att behöva kissa får jag typ panik.
Så jag åt 6 apelsiner på raken och var sedan för mätt och kissnödig för att kunna lämna min säng. Jag orkade inte läsa om rysk ångest och min dator var på andra sidan rummet. Eftersom jag är den jag är så fanns det inte en chans att jag skulle lämna sängen när jag väl ligger i den så jag läste två små böcker som har legat bredvid min säng ett tag nu.
Jag började med The Strange Library.
Liksom, kolla på den. Så sjukt snygg bok. (skrev ordet raffig först men kom på att jag inte är 60 år)
Den handlar om en pojke som går till biblioteket där han hamnar i en sjukt konstig situation för att han gör något som vi brukar göra heeeeela tiden. Inte ifrågasätta eller säga ifrån när auktoriteter säger åt oss att göra något, gå med på saker för att inte vara besvärlig. Och svara på frågor utan att tänka efter!!!!!!
Han blir ledd genom en labyrint, till bibliotekets källare där han blir satt i en cell. Han har en månad på sig att lära sig böckerna om Osmanska rikets skatteindrivning utantill. Om han misslyckas kommer hans hjärna ätas upp. Han lär känna en mystisk man i fårdräkt och en vacker flicka.
Dom bestämmer sig för att försöka rymma.
Hela berättelsen är svinkonstig. Är fortfarande svinrädd och förvirrad.
Tyckte den var ganska omurakamig, vilket gör den till extremt murakamig. Mystiska flickor, böcker och djur liksom.
 
 
Sedan läste jag Silke.
Hervé reser till landet vid världens ände, Japan. Han vill skaffa sig silkesmaskar från Japan. Det är en lång resa där han måste bli insmugglad och utsmugglad ur landet. I Japan kommer han i kontakt med handelsmannen Hara Kei som har en mystisk flicka vid sin sida. Hon har inte orientaliska ögon.
Han fortsätter resa till och från Japan då han inte kan sluta tänka på den mystiska flickan.
Otroligt vackert språk, dog tusen gånger ungefär.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennie/Karin

Hörru du! Du bor jävligt långt ifrån mig, vi måste snacka! [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela