i still dream of orgonon

Publicerad 2015-03-26 16:41:58 i Böcker, Karin,

På tal om "dundurudunduruDURUDURU" så har jag äntligen läst Peter Reichs A Book of Dreams.
Kate Bush var väldigt tydlig med att det var just den här boken som Cloudbusting handlade om.

I musikvideon så spelar hon själv Peter Reich med Donald Sutherland (som tydligen är president snow i hungerspelen, who knew liksom) som pappan. Och om inte det var tydligt nog så drar hon upp A Book of Dreams ur pappans jackficka i videon.

 

Detta ledde till att exakt alla ville läsa boken. Om Kate Bush skriver en låt om en bok så måste den ju vara bra. Det har länge varit svårt att få tag på en fysik kopia av boken om man inte varit villig att ge en tredjedel av CSNlånet. Men iår kom en ny utgåva! (!!!) Med ett svinsnyggt omslag!!!

 

 Kate tackas även i förordet<3333

Fun Fact om A Book of Dreams och musik som du kanske inte vet! Det är inte bara Kate som har skrivit en svinkänd låt om boken! Och då undrar du vem mer har blivit SÅ GALET inspirerad av den att den bara var tvungen att skriva en låt om den och placera låten på sin absolut kändaste skiva? Du har sett henne, hintar jag. Om jag känner dig rätt så vågar du inte gissa, så då tar jag och berättar att det är ju Patti Smith!

Hon pekade inte lika tydligt mot inspirationskällan som Kate, så jag förlåter alla som inte visste detta.

Hennes låt är inspirerad av en scen i boken där Peter är övertygad om att hans pappa, som nyligen dött, är på väg ner i ett rymdskepp för att hämta honom. Det är en så hjärtekrossande del av boken. Han är uppväxt i en värld där självlysande föremål är farliga och aliens är en självklarhet. När pappan dör finns det ingen annan som lever i den världen.

 
Jag har svårt att förklara vad boken handlar om. Tror nog att alla uppfattar den på olika sätt. Och jag läste den med Kates uppfattning i bakhuvudet. 
Men jag ska försöka! Peter växte upp med sin pappa som blev vad du och jag skulle kalla crazybananas vetenskapsman, konspirationsteoretiker deluxe. Han hamnar i fängelse och kort därefter säger hans hjärta adios. Fram tills Peter var tretton år hade han trott på allt som hans pappa hade berättat, hans pappas värld var hans värld. Hur förhåller man sig till sin barndom när man inser att ens pappa var bananas, men inte så bananas som hela världen verkar tro? Han kan inte avfärda allt hans pappa trodde på för han har ju själv upplevt det. Han såg att maskinen fick det att regna! hans pappa blev stoppad och fängslad! Vad är verklighet, vad är sant och hur bestämmer man det?
 
Men för att gå tillbaka till Kate Bush! Jag blev ganska förvånad hur lite cloudbustern nämndes i boken. Det var verkligen inte en big deal alls. Det var mer "ah juste vi hade en cloudbuster."
Men hur såg den riktiga cloudbustern ut? För Kates är ju svincool. Så cool att det var den som hamnade på omslaget på utgåvan!
Som en snökanon typ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennie/Karin

Hörru du! Du bor jävligt långt ifrån mig, vi måste snacka! [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela