Det där med författardyrkan

Publicerad 2015-05-17 22:58:00 i Jennie,

Okej. Då det är väldigt svårt att blogga utan ett fungerande tangentbord. Obs. Därför passar jag på nu när jag stulit sambons tangentbord för att skriva hemtenta. 
 
Jag har funderat väldigt mycket på det här med din Guðmundsson-dyrkan sedan du skrev ditt inlägg. Självklart känner jag till den sedan tidigare, men det är en sak som förändrats sedan senast vi snackade om honom: Jag praktiserar just nu på ett bokförlag. Det är en upplevelse som fått mig att inse en sak som jag visserligen kände till men egentligen inte funderat så mycket över: Författarens formuleringar redigeras och redigeras igen innan boken publiceras. Många av de ord som trycks behöver inte vara författarens egna.
 
Därför har jag den senaste månaden roat mig med tanken på hur alla kända formuleringar av kända författare genom tiderna egentligen formulerades av någon annan. Ta en av mina favoritdelar ur universums änglar tillexempel, när bokens huvudperson får för sig att han har det gudomliga uppdraget att bygga noas ark 2.0.
 
"I hallen möter jag pappa. 'Kommer du med ombord?' säger jag men pappa svarar inte"
 
Alltså i mitt huvud tänker jag nu hur det från början var något helt annat som sades. Typ "hänger du med på en spännande tur i arken, brorsan?" och Guðmundssons förläggare bara kliar sig i huvudet och typ
"Hörru, Einar! Det här håller inte! Och varför kallar han sin pappa för brorsan?"
"Det är hippt.Coolt. Brorsan."
"näe."
 
Min favoritfantasi involverar John Greens The fault in our stars. Du vet:
"Okay?"
"Okay."
Jag tänker mig nämligen att John Green i ett försök att verka fyndig slänger in en liten referens till Matthew Mcconaughey. Du vet, visar att han hänger med i vad kidzen skojar om. Du anar säkert var jag är påväg:
"Alright?"
"Alright alright."
 
Det som gör den senare fantasin så rolig är inte mitt fyndiga skämt (som visar att jag hänger med i vad kidzen skämtar om) utan det faktum att John Green så snabbt skulle förtränga vem det var som egentligen myntade "okay? okay."-biten. Typ ta äran för någon annans formuleringar. Det skulle ju inte precis vara något nytt som du vet...
 
 
Ps: På tal om Kungar av Island så¨tänkte jag läsa den efter tentan. Tyvärr måste jag väl påbörja praktikexaminationsuppgiftshelvetet då så ja, det får bli när jag få tillbaka mitt liv igen. Typ i Juni?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jennie/Karin

Hörru du! Du bor jävligt långt ifrån mig, vi måste snacka! [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela